• 1

یاداشت ها

معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس و ارائه راه حل

خبرگزاری ایسنا 5 اردیبهشت 1394

http://kerman.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=33245

نمایندگان مجلس، کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را به تصویب رساندند. طرحی که بررسی جزئیات آن به کمیسیون شوراها واگذار شده و از ابتدا با مخالفت دولت روبرو شده است. در این نوشتار سعی بر آن است با تاملی در نوع نظام سیاسی ایران، معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس بررسی شود و پیشنهاداتی برای افزایش کیفیت نظام انتخابات مجلس ارائه گردد.

......................................................

چرا باید امروز دغدغه اول ما توسعه باشد؟

تحلیلی پیرامون دغدغه «توسعه» دکتر روحاني

یحیی کمالی

سایت بهار نیوز 17 خرداد 1393 http://www.baharnews.ir/vdcdss0o.yt0oz6a22y.html

سکان‌دار دولت تدبیر و امید در همایش «بیمه سلامت» پرسشی بزرگ و قابل تأمل پیش روی همگان قرار دادند: "چرا توسعه‌یافته نیستیم؟" سپس تاکید کردند که بايد "امروز دغدغه‎ ما توسعه باشد". در این نوشتار تلاش بر این است نه به پرسش که به راهکاری که رئیس‌جمهور محترم ارائه کردند پرداخته شود و از چارچوب یک مطالعه مقایسه‌ای «دغدغه توسعه» مورد تحلیل قرار گیرد. پرسش رئیس‌جمهور از دلایل توسعه‌نیافتگی کشور را در دویست سال گذشته از تاریخ این مرز و بوم، افراد دیگری نیز مطرح کرده و به دنبال پاسخ به آن بودند.

.............................................................


تدوین استراتژی ملی توسعه پایدار به مثابه جایگزین برنامه ششم توسعه

توسعه پایدار برنامه می‌خواهد یا استراتژی؟

روزنامه ایران شماره 5792- 24 آبان 1393 ص 18

http://iran-newspaper.com/?nid=5792&pid=18&type=0

سابقه و عملکرد نظام برنامه‌ریزی جامع توسعه در ایران چندان موفق نیست. مرور گزارش‌های نظارتی برنامه‌های پنج ساله توسعه بیانگر عملکرد نه چندان موفق دولت‌ها در پیشبرد برنامه‌ریزی توسعه کشور است. درباره دلایل ناکارآمدی برنامه‌ریزی جامع توسعه تحلیل‌های متعددی ارائه شده است. با توجه به آغاز فرایند تدوین برنامه ششم توسعه کشور و ضرورت‌های توجه به این مسأله و دغدغه مسئولان برنامه‌ریزی توسعه کشور، نوشتار حاضر به ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پرداخته است

......................................................

چرایی و چگونگی احیا و توسعه سازمان برنامه ریزی کشور

روزنامه دنیای اقتصاد شماره 3233 شنبه 7 تیر 1393
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/811421

دکتر محمدباقر نوبخت، در آخرین روز بهار 93 در «دنیای اقتصاد» فراخوانی داد تا همه اندیشگران و صاحب‌نظران، برای احیای هر چه بهتر سازمانی که متولی نظام برنامه‌ریزی کشوراست، پیشنهادهای خود را ابراز کنند. در باشگاه اقتصاددانان امروز به پیشنهادهایی در پاسخ به اين فراخوان پرداخته‌ایم. مهدی عسلی، (عضو فعلی هیات علمی موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی) که سال‌ها سابقه فعالیت در سازمان برنامه بودجه و سپس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي داشته است، علی دینی ترکمانی (عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی)، جعفر خیرخواهان (پژوهشگر اقتصادي)، مهران دبير سپهري (تحليلگراقتصادي) و یحیی کمالی (استادیار سیاستگذاری دانشگاه باهنر کرمان) با تحلیل نکات مثبت و منفی سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی سابق، پیشنهادهای خود را برای سازمانی که قرار است تشکیل آن به‌زودی در دستور کار دولت قرار گیرد و متولی برنامه‌ریزی در کشور باشد، ارائه داده‌اند.

 

.....................................................

سرفصل های دروس مقطع کارشناسی علوم سیاسی

یحیی کمالی 23 مرداد 1392

سرفصل های دروس دوره کارشناسی علوم سیاسی بازنگری شد و از مهرماه سرفصل های بازنگری شده جایگزین سرفصل های قبلی خواهند شد. بر این اساس دانشجویان باید برای دوره کارشناسی این رشته 136 واحد را طی کنند. عناوین دروس دوره کارشناسی علوم سیاسی توسط کارگروه ویژه علوم سیاسی شورای تحول علوم انسانی و شورای برنامه ریزی وزارت علوم بازنگری شده است. از ابتدای این بازنگری انتقاداتی از سوی اساتید علوم سیاسی برخی از دانشگاه ها به فرآیند و شیوه بازنگری دروس مطرح شد. خروجی این بازنگری نیز به نظر می رسد چندان مورد استقبال قرار نگرفته اما در این بازنگری، برخی از دروسی که تا پیش از این به آنها اهمیت زیادی داده نمی شد مورد توجه قرار گرفته اند.

رویکرد بازنگری به گونه ای بوده که برخی از دروس جدید وارد سرفصل علوم سیاسی شده است. فلسفه سیاست، اخلاق و سیاست، سیاست اقتصادی، اصول و مبانی سیاست گذاری عمومی، مناطق راهبردی جهان و اقتصاد سیاسی بین الملل از جمله دروسی هستند که بها دادن به آنها در گروه های علوم سیاسی سراسر کشور می تواند علوم سیاسی را از حالت تئوریک محض به سوی عملیاتی شدن سوق دهد و دانشجویان این رشته را برای ورود به عرصه سیاست عملی کشور مهیا نماید. از این رو ضروری است که گروه های علوم سیاسی با بهره گیری از اساتید اقتصاد، مدیریت و سیاستگذاری عمومی در تدریس دروس یاد شده زمینه موفقیت دانش آموختگان این رشته را در بازار کار فراهم نمایند.

...................................................................

انتخاب آگاهانه، نماینده توانمند و مجلس مقتدر

هفته نامه رودبار زمین(استان کرمان) دوشنبه 13 تیر 1390 شماره 555

مجلس شورای اسلامی رکن اصلی قانونگذاری کشور است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده و از سایر قوا مستقل است. گزاف نیست اگر مهمترين انتخابات در صحنه سياسي ايران را انتخابات مجلس بدانیم. چرا که مجلس بزرگ­ترين و مهم­ترين نهاد مدنيت در کشور است که علاوه بر تنظيم روابط بين حاکميت و مردم، حدود رفتار مجریان قانون را نيز مشخص می­کند. از این رو و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس، تاملی در خصوص ویژگی­های یک نماینده توانمند و وظایف و اختیارات مجلس ضروری به نظر می­رسد.

ويژگيهاي يك نماينده توانمند

سمت نمایندگی مجلس قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید. نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.‏

مجلس قوه عاقله و مدبر شئون مختلف تحولات کشور است و با سياستگذاري و تعيين و تدوين قوانين، راهگشاي مسايل و مشكلات كشور مي باشد.نمایندگان گزینش شده مردم هستند که چگونگی این تحولات را رقم می زنند. از آنجا كه تصميمات و مصوبات مجلس، كاملا با سرنوشت مردم سروكار دارد، لازم است افرادي به مجلس راه يابند كه بتوانند حافظ حقوق آنها باشند. نمي توان بدون در نظر گرفتن ويژگيهاي يك نماينده توانمند، مجلسی مقتدر داشت و در انتظار معجزه بود. چرا كه از كوزه همان برون تراود كه در اوست.

توانمندي یعنی دارا بودن مجموعه شاخص­ هایي مانند تخصص علمي و اجرايي، و اراده مبتني بر انگيزه و تعهد نسبت بر مطالبات موكلين خود تا علاوه بر داشتن يك نگاه ملي در جهت تدوين قوانيني براي رفع مشكلات كلان كشور، بتواند با يك نگاه و تفكر منطقه­اي همه تلاش خود را در جهت پاسخگويي به مطالبات مردم منطقه بكار گيرد.

نماینده بايد شناخت لازم نسبت به قانون اساسی و قوانین عمومی و ابعاد حیات انسانی آشنايي داشته باشد و در این حوزه متخصص باشد، کم اطلاعی از وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی و نماینده، متناسب با آن وظيفه، منجر به حضور افرادی در این جایگاه رفیع مي شود که معمولا نه آنچنان حرفی برای گفتن دارند و نه اندیشه ای برای تحول.

شناخت و آگاهی نه تنها نسبت به اموراتمردم در سطح حوزه مربوطه از شهر گرفته تا روستا بلکه در سطح کشور برای یک نماینده ضروری است تا نیازها و مشکلات مردم را بشناسد و در پی رفع و حل آنها بر آید.

نماینده توانمند کسی است که برحق و حقوق مردم پافشاری و ایستادگی نمایدو از هیچکوششی دریغ نورزد و از چیزی نهراسد. در مجموع می توان ویژگی های یک نماینده توانمند را به شرح زیر خلاصه کرد:

تخصص؛ نماینده مجلس باید به قوانین و شیوه اداره کشور احاطه داشته باشد و تکمیل کننده حداقل یکی از تخصص های مورد نیاز مجلس باشد یعنی در موضوعی عالم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد و در یکی از کمسیون های مجلس از جایگاهی بالا برخوردار باشد که بتواند در بین مجلسیان و دولتمردان و نخبگان کشور موثر واقع شود.
تجربه؛ اگر نماینده­ای در این راه موانع و مشکلات و پیچ و خم های اداری را تجربه کرده باشد و کارکشته و آشنا به ابزار باشد بهتر می تواند وظایف نمایندگی را ادا نماید.
کارایی؛ یعنی بتواند تخصص و تعهد خود را از قوه به فعل رسانده و به نفع جامعه و مردم بکار گیرد، به نحو احسن از آنها استفاده نماید و بتواند از هنر و فن خود درجای خود استفاده نماید.
مدیریت؛ نماینده­ای که می خواهد بر دستگاههای اجرایی نظارت نماید و در پی رفع مشکلات مردم برآید. به اندازه ای که کار مدیریتی انجام داده، به نسبت رده ای که در دستگاه ها و سازمان های دولتی داشته مدیران هم دریف خود را هم می شناسد و با دانایی و دقت و مشورت و هوش کافی می­ تواند کارها را سر و سامان دهد و دراین راه از یک سری صفات مدیریتی همچون شناخت مسئولان هم ردیف و یا بالاتر در رده مربوطه، شجاعت و صبر و ایستادگی و جاذبه و ابلاغ پیام برخوردار باشد.
نفوذ وشخصیت فردی؛ که در بیشتر کارها، در ارتباط با مسئولان رده بالا بسیار کارساز است که با آشنایی، ارتباط و مشورت با این مسئولان خیلی از مشکلات قابل حل هستند.
روابط عمومیو ارتباطات؛ نماینده توانمند کسی است که از مقبولیت و نفوذ بالایی برخوردار باشد و باید مردمی راکه به وی رأی داده ­اند در جریان کارخود بگذارد و در مواردی که با مشکلی و یا مانعی برخورد نمود از افکار عمومی حداقل حوزه استحفاظی خود به نحو مطلوب استفاده نماید و به عنوان اهرمی قدرتمند مسئولان امر را متوجه رفع گرفتاری ها و مشکلات آنها بنماید.
کلان نگری؛ ازآنجا که طبق اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی هر نماینده مجلس در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید. هر نماینده برای انجام وظایف نمایندگی خود باید نگاه کلان به مسائل کشور داشته باشد و تصمیمات او باید ملی و فرامحلی باشد.
در نظر گرفتن ویژگی های فوق از سوی مردم در انتخابات، موجبات پيشرفت و حل مشکلات جامعه را فراهم خواهد کرد و هرگونه سهل­انگاري در این زمینه ضرري است که به مردم بازمي­گردد. نمايندگان انتخاب شده در صورت اهميت مردم به شرکت در انتخابات مي­توانند از مشاوره بيشتر مردم استفاده کرده و قوانين متناسب با مشکلات و نيازهاي جامعه را تدوين و تصويب کنند. حق مشارکت مردم در سرنوشت خودشان به عنوان يک حق اجتماعي در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. از سوي ديگر مسير توسعه يک کشور بدون مشارکت مردم امکان پذير نيست. انتخاب و مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات مجلس، موجب تشکيل مجلسی مقتدر و نظارت موثر بر اجراي امور خواهد شد.